Waarom Social Media niet thuishoort op jouw website

Als (startende) online ondernemer kun je niet zonder Social Media. Je moet immers laten zien wat je doet, een community bouwen rondom jouw bedrijf, klanten werven. Zoveel mogelijk volgers hebben op Instagram en natuurlijk een perfecte feed (het liefst in dezelfde kleurtinten, helemaal afgestemd op jouw branding).

Social Media wordt enorm belangrijk gemaakt (vooral door de creatieve ondernemers die hier slim op hebben ingespeeld en er hun geld mee verdienen). Je zou haast vergeten dat er nog iets is dat veel belangrijker is; namelijk jouw website en het opbouwen van een email lijst.

Oh, en het leven zelf, uiteraard.

In dit blog leg ik je graag uit waarom Social Media helemaal niet zo belangrijk is voor een kleine, online ondernemer, dat je beter de focus kunt leggen op jouw eigen platform (website) en dat de links naar jouw Social Media platformen eigenlijk helemaal niet op jouw website zouden moeten staan.

Wait what?

Ok, sorry. Moeten is een groot woord. Uiteindelijk ben jij de baas over jouw eigen website én Social Media kanalen en ben je natuurlijk vrij om te doen wat jij wilt.

Maar;

Stel je zelf eens de volgende vraag:

Wat wil jij bereiken met jouw website?

Wil je meer klanten (en dus meer omzet)?

Wil je dat jouw blogs gelezen worden en een community bouwen?

Wil je dat prospects kunnen zien wat jij te bieden hebt?

Wil je dat jouw bezoekers klanten worden?

En dan deze:

Hoe moeilijk is het tegenwoordig om bezoekers naar jouw site te krijgen?

Het doel van jouw website

Wat je het liefste wilt, en dat zou jouw topprioriteit moeten zijn als het gaat om jouw website, is dat jouw ideale klant op jouw website terecht komt en een gevoel krijgt van herkenning. Het gevoel dat ze op de juiste plek terecht is gekomen en dat je directtegen haar praat. En als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan wil je haar toch zo lang mogelijk vasthouden? Klopt?

Ok.

Om deze reden hoort Social Media niet thuis op jouw website. Punt.

Wat!? Geen Social Media? Yep, ik meen het. Denk er maar eens over na…

Hoeveel moeite doe je om elke week een blog te schrijven? Hoeveel energie steek je in het SEO proof maken van jouw teksten?

Als je het geluk hebt dat jouw ideale klant de weg heeft gevonden naar jouw website, dan wil je toch dat ze daar zo lang mogelijk blijft? Waarom zou je jouw ideale klant afleiden met jouw Social Media kanalen om haar vervolgens nooit meer terug te zien?

We weten allemaal hoe het gaat. Social Media is één groot afleidingscircus. Je herkent het vast wel; je komt op een site terecht, ziet een Instagram icoontje staan (of misschien wel een prachtige feed die je even wilt uitchecken) en voor je het weet ben je een half uur verder en heb je geen idee meer hoe je überhaupt op Instagram terecht bent gekomen.

Social Media verslaving

Iedereen weet hoe verslavend Social Media is. Facebook, Instagram, Twitter; ze zijn er op gebouwd om jou zo lang mogelijk vast te houden. Waarom zou je jouw ideale klant hier naar toe willen sturen?

In plaats daarvan is het belangrijk om jouw ideale klant zo lang mogelijk bezig te houden, met interessante content waarmee je echt waarde kunt leveren. Zorg er vervolgens voor dat ze zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, zodat je een echte band op kunt bouwen en haar vertrouwen kunt winnen (know-like-trust). Het laatste wat je wilt is dat je jouw ideale klant weg leidt van jouw site!

Toch?

Alles op jouw website zou moeten voldoen aan jouw belangrijkste doelstellingen; het opbouwen van je e-maillijst en het verkopen van diensten en/of producten. Dit bereik je niet op Social Media.

Misschien denk je nu:

‘Maar als ze me volgt op Facebook of Instagram of Twitter, dan kan ik haar toch vanaf daar verder helpen? Is e-mail marketing niet hartstikke dood? Het gebeurt tegenwoordig toch allemaal via Social?’

Interessant.

Hier wat feitjes:

De kans is 6 keer groter dat mensen doorklikken via een email campagne dan via een tweet (Bron: Campaign Monitor)

De kans is 5 keer groter dat mensen een bericht zien via een email dan via Facebook (Bron: Radicati)

Als het aankomt op een aankoop als resultaat van een marketing bericht, heeft email, vergeleken met Social Media, het hoogste succespercentage, namelijk 66% (Bron: DMA)

Het gemiddelde aankoopbedrag via een email is minstens drie keer zo groot dan via Social Media (Bron: McKinsey)

En daarbij, de volgers die je hebt op Social Media; hoeveel controle heb jij daarover? Als Mark Zuckerberg weer eens de spelregels verandert, is er niemand meer die jouw berichten ziet (tenzij je ervoor betaalt uiteraard).

De 4 pijlers van een website die verkoopt

1 Verbinding maken

Bezoekers naar jouw website krijgen is niet gemakkelijk, dus wanneer je het geluk hebt dat jouw ideale klant op jouw site terecht komt, dan wil je dat ze weet dat ze op de juiste plek terecht is gekomen. Ze moet weten dat jij degene bent die haar problemen en pijnpunten gaat oplossen. Ze moet het gevoel krijgen dat je direct tegen haar praat. Verbinding maken dus.

2 Vastleggen

Eén van de belangrijkste doelen van jouw website is het opbouwen van jouw e-maillijst. En voordat je denkt; ‘email is dood’, ‘ik heb al genoeg volgers op Social Media’, ‘ik heb geen e-maillijst nodig’: lees nog even de feiten door die ik net noemde. Zorg er dus voor dat je haar naam en e-mailadres krijgt.

3 Vertrouwen opbouwen

Hoe kunnen jouw producten en/ of diensten jouw klanten helpen? Hoe kun je er via jouw website voor zorgen dat er vertrouwen ontstaat? Dat jouw ideale klant vertrouwen krijgt dat jij de juiste persoon bent om haar te helpen? Laat jij dit duidelijk zien op jouw website? Is het helder hoe jij werkt, wat jouw diensten zijn, wat ze van je kan verwachten?

4 Verkopen

Het allerbelangrijkste doel van jouw site is uiteraard dat je omzet gaat genereren. Als mensen niet van je kopen, heb je immers geen bedrijf. Zorg er dan ook voor dat jouw website jouw beste verkoper is. Zo’n verkoper die 24 uur per dag voor je werkt. Gratis.

Dat brengt me bij jou

Kijk nu eens kritisch naar jouw eigen website; wat zou je er nu aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant langer op jouw website blijft? Hoe groot is de kans dat ze direct doorklikt naar één van jouw Social Media kanalen? Kan ze zich gemakkelijk inschrijven voor de nieuwsbrief?

Heb je geen idee wie jouw ideale klant is? Download hier dan gratis mijn Ideale Klant Profiel werkboek!

Vond je dit interessant? Deel dit artikel dan. Sharing is caring!

Thanks!

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs