10 praktische tips om jouw website voor je te laten werken

Als (online) ondernemer kun je niet zonder een website. Het is een beetje een cliché, maar jouw website is jouw online visitekaartje, de eerste indruk die een potentiële klant van jou krijgt. Maar dat is niet alles!

Wat je het liefste wilt, en dat zou jouw topprioriteit moeten zijn als het gaat om jouw website, is dat jouw ideale klant een gevoel krijgt van herkenning. Het gevoel dat ze op de juiste plek terecht is gekomen. Dat ze het gevoel krijgt dat je tegen haar praat. En als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan wil je haar zo lang mogelijk vasthouden.

In dit artikel bespreek ik 10 tips waarmee je ervoor kunt zorgen dat jouw website voor je gaat werken en hoe je jouw ideale klant zolang mogelijk vasthoudt.

1 Zorg voor een duidelijke navigatie

Maak het voor de bezoekers van jouw website gemakkelijkHet moet in één oogopslag duidelijk zijn wie je bent en wat je doet. Geen ingewikkelde menu’s met zelfbedachte termen. Kies voor simpele termen als diensten, over mij, blog, contact; termen die iedereen begrijpt.

If you confuse people, you lose people.

De home button is tegenwoordig niet meer nodig, iedereen weet dat je door op het logo te klikken weer op de homepagina terecht komt. Het belangrijkste in jouw menu is de over ons/ mij pagina, je diensten, eventueel je blog en hoe ze contact met je op kunnen nemen.

2 Social Media hoort niet thuis op jouw website

Wat!? Geen Social Media? Yep, ik meen het. Denk er maar eens over na…

Hoe moeilijk is het tegenwoordig om bezoekers naar jouw website te krijgen? En als ze je gevonden hebben wil je toch dat ze daar zo lang mogelijk blijven? Waarom zou je jouw ideale klant afleiden met jouw Social Media kanalen om haar vervolgens nooit meer terug te zien op jouw site?

Iedereen weet hoe verslavend Social Media is. Als je eenmaal jouw ideale klant naar jouw site hebt weten te krijgen, wil je niet dat ze daar direct weer weggaat. Zorg ervoor dat je haar zo lang mogelijk bezighoudt, met interessante content waarmee je echt waarde kunt leveren. Zorg ervoor dat ze zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Het laatste wat je wilt is dat je haar wegstuurt naar andere plekken.

Alles op jouw website moet voldoen aan jouw belangrijkste doelstellingen; het opbouwen van je email lijst en het verkopen van diensten en/of producten. Dit bereik je niet op Social Media.

Wil je hier meer over lezen? In mijn blog ‘Waarom Social Media even een stapje terug moet doen op jouw website’ vertel ik je er alles over.

3 Links naar andere blogs of websites laten openen in een nieuw venster

Zo nu en dan komt het voor dat je de lezers van jouw blog wilt doorverwijzen naar een extern artikel. Zorg er dan voor dat dit artikel opent in een nieuwe pagina.

Waarom?

Als jouw lezer eenmaal doorklikt naar het externe artikel, en vervolgens weer doorklikt naar een ander extern artikel, kunnen ze jouw website straks niet meer terugvinden. Dat is niet wat je wilt toch? Door de link te openen in een nieuw venster, kunnen ze gemakkelijk terugkeren naar het oorspronkelijke artikel. Jouw artikel!

4 Zorg voor korte, krachtige teksten

Hoe snel klik jij weg van een artikel met een enorme lap tekst? Zo’n tekst waar je al moe van bent voordat je eraan bent begonnen? Precies. En zo denkt de bezoeker van jouw site er ook over.

Zorg er daarom voor dat je gebruikt maakt van korte alinea’s en maak gebruik van tussenkopjes. Tussenkopjes zijn niet alleen goed voor SEO, maar zorgen er ook voor dat de lezer van jouw blog of artikel in één oogopslag kan zien of de tekst interessant genoeg is om te lezen.

Schrijf zoals je tegen een goede vriend zou praten. Gebruik geen ingewikkelde termen en hou altijd jouw ideale klant in gedachten.

5 Gaat de website over jou? Of richt je je op jouw ideale klant?

We hebben het er net al even over gehad; als jouw ideale klant jouw website bezoekt, dan wil je dat ze weet dat ze op de juiste plek terecht is gekomen. Ze moet verbinding voelen, weten dat jij degene bent die haar problemen en pijnpunten op gaat lossen. Ze moet het gevoel krijgen dat je direct tegen haar praat.

Kijk nu eens kritisch naar jouw website; ligt de focus voornamelijk op jou? Of ligt de focus op jouw ideale klant?

Gaat het over wat jij te bieden hebt, of gaat het over het oplossen van de problemen van jouw klant? Al onze klanten willen gehoord, gezien en erkend worden.

In mijn blog ‘De 5 meest voorkomende fouten op jouw website’ kun je nog veel meer lezen over dit onderwerp.

6 Zorg ervoor dat alles werkt

Niets is frustrerender dan terecht te komen op een site waar je regelmatig de 404 error page te zien krijgt. Zorg er dus voor dat alles op jouw website naar behoren werkt. Als je veel doorverwijst naar andere sites/ blogs, controleer deze links dan ook regelmatig. Het kan zomaar voorkomen dat iemand het betreffende artikel verwijderd heeft.

7 Zorg voor een professioneel email adres

Als je een website hebt, heb je een domeinnaam en dus de mogelijkheid om een professioneel email adres aan te maken. Niets geen studiob@gmail.com Wil je serieus genomen worden als ondernemer? Dan pas je dit als eerste aan.

8 Hoe gebruiksvriendelijk is jouw site op een mobiel?

Is jouw website net zo gebruiksvriendelijk op mobiel als op een desktop? Bij het ontwerpen van een nieuwe website ben ik niet alleen bezig met hoe het er op een computer uitziet, maar wil ik ook weten hoe alles uitkomt op een mobiel apparaat.

In sommige templates van WordPress kun je een website afzonderlijk opbouwen op desktop, mobiel of tablet, maar dit is lang niet bij alle templates het geval. Check dus regelmatig of teksten en foto’s net zo goed uitkomen op jouw mobiel als op jouw laptop, of het logo goed gepresenteerd wordt, of het menu goed werkt, etc.

9 Contact opnemen; wat kunnen klanten van je verwachten?

Niets is frustrerender dan contact opnemen met een organisatie en vervolgens niet weten wat je van ze kunt verwachten. Mail jij altijd binnen 24 uur terug? Of kunnen ze binnen 48 uur een bericht van je verwachten? Laat dit dan weten.

10 Hoeveel aandacht besteed jij aan jouw about pagina

De over jou pagina is de meest gelezen pagina op jouw website. Zorg er dus voor dat hier alle informatie instaat die jouw ideale klant van je moet weten. Ook al is de over jou pagina de énige pagina is die ze lezen op jouw website, zorg er dan voor dat er links instaan naar al jouw diensten, het contactformulier en dat ze zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief.

Kijk nu eens kritisch naar jouw eigen website? Welke aanpassingen zou je vandaag nog kunnen doen om jouw website nog beter voor je te laten werken?

Heb je vragen of kom je ergens niet uit? Ik help je graag!

Je kunt me bereiken via hi@studioboerebach.nl en ik doe mijn best om binnen 24 uur te reageren!

Heel veel succes!

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs