Zo kies je de juiste zoekwoorden voor jouw ideale klant

Eén van de meest gestelde vragen die ik krijg is toch wel: ‘Petra, kun je er voor zorgen dat mijn website beter vindbaar wordt in Google?’

Hoewel ik geen SEO expert ben (en het ook niet mijn ambitie is om dit te worden) wil ik je toch wat handige tips geven om ervoor te zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in Google. En nee, ik ga je geen tips geven hoe je een geweldige SEO tekst schrijft; ik geloof hier namelijk niet in. Waar ik wel in geloof is het kennen van je ideale klant en hoe je deze via jouw blogs en teksten op de allerbeste manier kunt helpen.

Weet jij wie jouw ideale klant is?

Alles begint met het kennen van je ideale klant. Als je niet weet op wie je je precies richt, hoe weet je dan welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken in jouw titels en teksten? Hoe weet je dan waar je over moet schrijven? Heb je geen idee wie jouw ideale klant is? Mijn werkboek (met meer dan 50 vragen) helpt je om jouw ideale klant te identificeren.

Je kunt het werkboek hier gratis downloaden

Als je gevonden wilt worden op bepaalde zoekwoorden moet je ervoor zorgen dat deze woorden regelmatig terug komen in jouw teksten. Laat deze zoekwoorden terugkomen in de titels van je blogs, de titels van de pagina’s op je website, in de tussenkopjes in je blog, in de tekst zelf én verwerk het in de alt tag van de foto’s die je gebruikt.

De kunst is om zoveel mogelijk content te delen met woorden waar je op gevonden wilt worden. Google gaat je dan zien als een expert op dit vlak en zal jouw site hoger laten zien in de zoekresultaten. Hoe specifieker je bent, des te groter is de kans dat je gevonden wordt. Daarom is het kennen van je ideale klant en je richten op een bepaalde niche super belangrijk.

Hou er rekening mee dat je niet binnen 1 dag gevonden wordt – het kan wel 6 maanden (of langer) duren voordat je resultaat gaat zien. De regel is, des te meer nieuwe blogs je schrijft, des te sneller je gevonden gaat worden. Het is niet opgelost met een paar zoekwoorden te verwerken op je site – statische sites worden veel minder goed gevonden dan sites waar veel op gebeurt.

Kies de beste en de slimste zoekwoorden voor je website

Waar is jouw ideale klant naar op zoek?

Pak een notitieboek en beantwoordt de volgende vragen. Probeer bij elke vraag zoveel mogelijk opties weer te geven:

  1. Maak een lijst met woorden of woordgroepen die jouw ideale klant zou kunnen gebruiken wanneer ze online gaat om op zoek te gaan naar jouw dienst of product. Denk hierbij vanuit jouw ideale klant en niet vanuit jezelf. Welke woorden zou ze gebruiken? Hoe zou ze haar vraag omschrijven in de zoekbalk van Google?
  2. Welk probleem lost jouw dienst of product op? Stap in de gedachtewereld van jouw ideale klant. Hoe zou zij op zoek gaan naar de oplossing van haar probleem? Als je helemaal geen kennis van zaken zou hebben, met welke vragen zou je dan beginnen?
  3. Soms weten mensen niet precies waar ze naar op zoek zijn. Ze willen een probleem opgelost zien, maar weten nog niet precies wat die oplossing dan is. Zijn er andere diensten of producten die concurreren met jouw dienst of product? Een oplossing die net iets anders is dan wat jij aanbiedt? Welke woorden of woordgroepen gebruiken ze om naar dit probleem te zoeken?
  4. Als je je met jouw diensten of producten richt op een bepaald geografisch gebied, heb je dan overwogen om de naam van jouw stad of gebied te verwerken in je zoekwoorden?

Kijk naar de opsomming die je hebt gemaakt en kies hieruit de beste zoekwoorden of zoekwoordgroepen voor jouw ideale klant.

Deze zoekwoorden ga je gebruiken in de teksten die je schrijft voor je website, of dit nu blogposts zijn of pagina’s waar je jouw diensten of producten beschrijft. Er zijn enorm veel handige tools die je helpen om de juiste zoekwoorden of zoekwoordcombinaties te maken (bijvoordbeeld KWFinder), maar ik ben van mening dat je met een beetje gezond verstand en een goede kennis van jouw ideale klant hier geen tools voor nodig hebt.

Heel veel succes!

PS Denk je dat je iemand anders blij kunt maken met deze informatie? Sharing is caring!

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs