Kleurenpsychologie; de zomer persoonlijkheid

In de vier seizoenen (met elk hun eigen persoonlijkheid) vind je de basis voor het selecteren van kleuren, patronen, texturen en andere stijlelementen voor jouw brand.

Elk seizoen heeft zo haar eigen kleuren en positieve en negatieve elementen. Het is de kunst om dát seizoen te vinden dat het beste past bij jouw bedrijf en (waar geschikt) jouw eigen persoonlijkheid.

Tot welk seizoen voel je je het meest aangetrokken? Welk seizoen representeert jouw bedrijf het beste? Hoe wil je dat jouw ideale klant jouw bedrijf ervaart?

Een van de meestgestelde vragen die ik van mijn klanten krijg is hoe je een mooi en uitgebalanceerd kleurenpalet kunt creëren. Een kleurenpalet die de juiste klanten aantrekt, maar ook een eigen smaak en stijl weergeeft. Afgelopen week heb je al kunnen lezen over de lente persoonlijkheid; deze week wil ik je laten kennismaken met de zomer persoonlijkheid.

De zomer persoonlijkheid

De zomer persoonlijkheid staat voor tijdloze schoonheid, elegantie en romantiek. Mensen met een zomer persoonlijkheid zijn chique en sierlijk, hebben een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid en zijn goed georganiseerd. Ze zijn creatief, intuïtief en hebben een groot empathisch vermogen.

Detail en perfectie is erg belangrijk voor de zomer persoonlijkheid. Ze voelen zich het beste in een gestructureerde omgeving. Zomer persoonlijkheden kunnen wat terughoudend zijn in het delen van hun mening. Ze oberveren een situatie en delen hun gedachten alleen als er naar gevraagd wordt. Anderen zouden de zomer persoonlijkheid kunnen zien als een type waar je makkelijk overheen loopt, maar dit is absoluut niet het geval. Ze zijn veel veerkrachtiger dan je in eerste instantie zou denken.

De zomer persoonlijkheid - kleurenpsychologie en brandingEen negatief punt van de zomer persoonlijkheid zou het gebrek aan spontaniteit kunnen zijn; ze laten zelden hun emoties zien en kunnen hierdoor overkomen als gereserveerd en afstandelijk.

Hun hang naar perfectie kan ze tegenhouden in de dingen die ze doen, maar ze zijn realistisch genoeg om te weten hoe lang er over een taak gedaan kan worden en wat er voor nodig is om een taak af te ronden.

Je kunt vertrouwen op de zomer persoonlijkheid. Ze zijn ondersteunend, gevoelig voor de gevoelens van anderen en ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Typische zomer bedrijven zijn wedding planners, fotografen, juweliers, mode ontwerpers en klassieke muzikanten, maar ook bedrijven als accountants en advocaten. Zomer bedrijven streven naar een georganiseerd proces, rendement en kwaliteit. Ze zijn betrouwbaar en geruststellend.

Kernwoorden:

Artistiek – aandacht voor detail – gebalanceerd – prachtig – kalm – elegant – betrouwbaar – etherisch – vloeiend – teder – sierlijk – erfstuk – intuïtief – logisch – consequent – natuurlijk – verzorgend – georganiseerd – perspectief – perfectionistisch – precies – professioneel – kwaliteit – stil – vertrouwd – verantwoordelijk – romantisch – gevoelig – serieus – zacht – verzachtend – ondersteunend – tijdloos – traditioneel – ingetogen.

Het kleuren palet van de zomer persoonlijkheid

De zomer persoonlijkheidDenk aan luie zomerdagen aan het strand. De kleuren zijn koel, subtiel gedempt en elegant. Geen extremen in de zomer! Koele grijstinten met beige, gedempt blauw en paars, oudroze en geel.

Textuur en patronen

Waterverf en bloemenprints, penseelstreken, patronen zijn geometrisch en symmetrisch.

Perfecte afbeeldingen zijn koele kleuren, een dromerig gevoel, vermijd grote contrasten.

Lettertypes

Serif fonts, fijne lijnen.

font Cinzelfont Crimsonfont Prata

En? Valt jouw bedrijf onder de zomer persoonlijkheid? 

In mijn volgende blog ga ik dieper in op de herfst persoonlijkheid. Heb je mijn Ideale Klant Profiel werkboek nog niet gedownload? Dan kun je dat hier doen. Wanneer je jouw ideale klant goed kent, wordt het een stuk makkelijker om de juiste kleuren te kiezen voor jouw brand.

Zoals altijd; heb je vragen? Over jouw website of de styling van jouw brand? Ik help je graag! Stuur me een berichtje via hi@studioboerebach.nl en je hoort binnen 24 uur van mij!

 

Bronnen:

How to style your brand & Brand Brilliance, geschreven door Fiona Humberstone (echt, dit zijn mijn stijlbijbels. Als je meer wilt leren over de visuele uitstraling van jouw bedrijf, dan zijn deze boeken absoluut de moeite waard).

www.thebrand-stylist.com

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs