Kleurenpsychologie; de lente persoonlijkheid

In de vier seizoenen (met elk hun eigen persoonlijkheid) vind je de basis voor het selecteren van kleuren, patronen, texturen en andere stijlelementen voor jouw brand.

Elk seizoen heeft zo haar eigen kleuren en positieve en negatieve elementen. Het is de kunst om dát seizoen te vinden dat het beste past bij jouw bedrijf en (waar geschikt) jouw eigen persoonlijkheid.

Tot welk seizoen voel je je het meest aangetrokken? Welk seizoen representeert jouw bedrijf het beste? Hoe wil je dat jouw ideale klant jouw bedrijf ervaart?

Een van de meestgestelde vragen die ik van mijn klanten krijg is hoe je een mooi en uitgebalanceerd kleurenpalet kunt creëren. Een kleurenpalet die de juiste klanten aantrekt, maar ook een eigen smaak en stijl weergeeft.

Met een serie blogs, die je de aankomende weken op woensdag kunt lezen, geef ik antwoord op de volgende vraag: Hoe kies je een kleurenschema voor jouw brand?

Afgelopen week heb ik je al de basis laten zien en in het kort de vier seizoenen beschreven; vandaag wil ik je uitgebreider kennis laten maken met de lente persoonlijkheid.

De lente persoonlijkheid

Creatief, inspirerend, expressief. De lente persoonlijkheid hecht waarde aan licht, helderheid en eenvoud. Bedrijven met een lente persoonlijkheid maken gebruik van lichte, heldere en zachte kleuren.

Brand voice: Simpel, warm, helder en recht uit het hart.

Het gevoel dat je krijgt wanneer de winter ten einde is en je de eerste tekenen van de lente ziet. Het geeft je een gevoel van optimisme en je voelt je geïnspireerd. Je zit vol met energie en je bent klaar om met nieuwe projecten te beginnen. Je kan niet wachten op alle warmte en helderheid die de lente gaat brengen.

Mensen met een lente persoonlijkheid lichten een ruimte op; ze zijn expressief, zitten vol met inspirerende ideeën en zijn enorm creatief. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Lente persoonlijkheden zijn gericht op mensen en ze houden van plezier maken. Ze zitten boordevol nieuwe ideeën en zijn uitstekende communicators. Ze houden van duidelijkheid, eenvoud en transparantie.

Mensen met een lente persoonlijkheid zijn goed in multitasken en ze houden ervan om met mensen te werken. Het zijn sociale dieren en entertainen graag. Ze denken creatief en snel, hun hoofd loopt vaak over van nieuwe ideeën. Ze zijn een inspiratie voor de mensen om hen heen.

Het is voor de lente persoonlijkheid een hele uitdaging om te focussen op één ding. Ze springen vaak van het ene idee naar het andere, een spoor van onafgeronde projecten achter zich latend. Anderen zouden de lente persoonlijkheid kunnen zien als onbetrouwbaar en minder serieus dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Kernwoorden voor de lente persoonlijkheid

Uit: Brand Brilliance

Kleuren

Valt jouw bedrijf onder de lente persoonlijkheid? Kies dan voor lichte, heldere en duidelijke kleuren. In de lente komen geen donkere kleuren voor, behalve een paar tinten van blauw, grijs en paars. Blauwtinten in de lente zijn voornamelijk de warme tinten als mint, turquoise en pastelblauw.

Echte lente kleuren zijn geel, perzik, oranje, rood, roze, blauw, paars, turquoise, mint en groen. Ondersteunende kleuren kunnen warme grijstinten zijn, donkerblauw en paars.

Texturen en patronen

Gestippeld, ronde vormen, geometrische patronen, met de hand getekend, drukke patronen, creatief. Patronen die energie en optimisme uitstralen.

Afbeeldingen

Kleurrijke positieve foto’s van lachende mensen, vrolijke bloemen en zonnige landschappen.

Lettertypes

Boeiende, vriendelijke en open lettertypes. De lettertypes moeten goed leesbaar zijn; rond en duidelijk. Vermijd serif fonts; sans serif fonts zijn perfect voor de lente persoonlijkheid. Wil je een handgeschreven of script font gebruiken? Kies dan voor heldere lijnen en een consistente breedte.

Typische lente bedrijven

Typische bedrijven met een lente persoonlijkheid zijn creatieve en communicatie gerichte bedrijven, als marketing en PR bureaus en digitale en creatieve agentschappen. Daarnaast de bedrijven met een jeugdige aanpak, zoals kleuterscholen, organisatoren voor kinderfeestjes en ontwerpers van kinderkleding.

En? Valt jouw bedrijf onder de lente persoonlijkheid? 

Volgende week ga ik dieper in op de zomer persoonlijkheid. Heb je mijn Ideale Klant Profiel werkboek nog niet gedownload? Dan kun je dat hier doen. Wanneer je jouw ideale klant goed kent, wordt het een stuk makkelijker om de juiste kleuren te kiezen voor jouw brand.

Zoals altijd; heb je vragen? Over jouw website of de styling van jouw brand? Ik help je graag! Stuur me een berichtje via hi@studioboerebach.nl en je hoort binnen 24 uur van mij!

 

Bronnen:

How to style your brand & Brand Brilliance, geschreven door Fiona Humberstone (echt, dit zijn mijn stijlbijbels. Als je meer wilt leren over de visuele uitstraling van jouw bedrijf, dan zijn deze boeken absoluut de moeite waard).

www.thebrand-stylist.com

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs