Hoe kies je een kleurenschema voor jouw brand?

Kleuren zijn enorm belangrijk als het aankomt op de branding van jouw onderneming. Niet alleen spelen kleuren een rol in de sfeer en aanwezigheid van een brand, ze kunnen er ook voor zorgen dat jouw brand er modern en fris of juist verouderd uitziet.

Een van de meestgestelde vragen die ik van mijn klanten krijg is hoe je een mooi en uitgebalanceerd kleurenpalet kunt creëren. Een kleurenpalet die de juiste klanten aantrekt, maar ook een eigen smaak en stijl weergeeft.

Met een serie blogs, die je de aankomende weken op woensdag kunt lezen, geef ik antwoord op de volgende vraag: Hoe kies je een kleurenschema voor jouw brand?

In dit blog geef ik je de basis voor het creëren van een kleurenschema; bepalen binnen welk seizoen jouw onderneming valt.

Wat wil je laten zien aan jouw ideale klant?

Nu is er een verschil tussen personal branding en de branding voor jouw bedrijf. Natuurlijk laat je heel veel van jezelf zien als je zelfstandig ondernemer bent en helemaal als jij de enige bent die in het bedrijf werkt. Toch is het belangrijk dat je bij de keuze voor de kleuren voor jouw brand rekening houdt met jouw ideale klant.

Stel jezelf de volgende vragen:

Hoe wil je dat jouw potentiële klanten jouw bedrijf zien? Wat voor sfeer wil je neerzetten? Wat moeten mensen weten over jou en jouw bedrijf? Welke boodschap wil je uitdragen? Waar wil je om bekend staan?

In mijn Ideale Klant Profiel werkboek staan meer dan 50 vragen die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw ideale klant. Je kunt het werkboek hier downloaden.

Kleurenpsychologie en de seizoenen

Het kleurenpalet voor Studio B is heel vaak veranderd. Toen ik net begon nam ik gewoon de kleuren over van het website template dat ik had aangeschaft. Later besloot ik voor neutrale, minimalistische tinten te gaan (omdat ik iedereen dit zag doen en het er zo mooi uitzag)

Aan het design van mijn website besteedde ik altijd heel veel aandacht, maar ik nam nooit de moeite om na te denken over de kleuren die het beste bij mijn ideale klant zouden passen. De kleuren die ik gebruikte voelden daarom ook nooit echt goed.

Over kleurenpsychologie dacht ik nooit na en eerlijk gezegd vond ik het zelfs een beetje zweverig. Voor mijn gevoel had dat meer te maken met personal branding en zag ik plaatjes voor me van vrouwen met verschillende kleuren sjaals voor hun gezicht, om te kijken of ze een herfst of lentetype waren. Niets voor mij.

Toen ik voor de zoveelste keer gefrustreerd was over de kleuren van mijn brand, werd het toch echt tijd om me te gaan verdiepen in kleurenspychologie. Ik kwam terecht bij Fiona Humberstone (@thebrand_stylist op Instagram) en bestelde haar beide boeken; How to style your brand en Brand Brilliance.

Daar leerde ik over kleurenpsychologie en de kleuren van de seizoenen en deze informatie wil ik heel graag met jullie delen. Niet alleen heeft het mij geholpen het juiste kleurenpalet te kiezen voor Studio B (en ja, het voelt nu eindelijk alsof het klopt), ik besefte me ook voor het eerst dat ik een zomer type ben (en ik hou niet eens van de zomer!)

De kernwoorden voor jouw bedrijf

Om de juiste kleuren te bepalen voor jouw brand is het allereerst belangrijk dat je beschrijft hoe jij wilt dat jouw bedrijf gezien wordt. Welke woorden zou je gebruiken om jouw onderneming te omschrijven? Bedenk er 8 – 10.

Dit zijn de woorden die ik gebruikt heb voor Studio B:

  1. betrouwbaar
  2. vrolijk
  3. kwaliteit
  4. perfectionistisch
  5. servicegericht
  6. toegankelijk
  7. oog voor detail
  8. professioneel
  9. creatief

Bovenstaande woorden beschrijven mijn persoonlijkheid, maar ze geven ook weer hoe ik wil dat mensen mijn bedrijf zien. Vervolgens heb ik mijn woorden naast de verschillende seizoenen gelegd en zo kwam naar voren dat ik (en mijn bedrijf) vallen onder de zomer persoonlijkheid.

De kleuren in zomer zijn zacht, delicaat en gedempt. Koele kleuren met een vleugje grijs.

Hoe kies je een kleurenschema voor jouw brand?

In de aankomende weken zal ik de seizoenen afzonderlijk beschrijven, zodat je een nóg beter beeld krijgt van de verschillende kenmerken en de kleuren die er perfect bijpassen. Voor nu is het belangrijk dat je kijkt naar de woorden die overeen komen met de woorden die jij hebt gekozen voor jouw bedrijf. Onderstaand vind je de vier seizoenen, de woorden die bij deze seizoenen passen en een korte omschrijving van de verschillende types. Binnen welk seizoen pas jij (past jouw brand) perfect?

De lente persoonlijkheid

Creatief, inspirerend, expressief. De lente persoonlijkheid hecht waarde aan licht, helderheid en eenvoud. Bedrijven met een lente persoonlijkheid maken gebruik van lichte, heldere en zachte kleuren.

Brand voice: Simpel, warm, helder en recht uit het hart.

Uit: Brand Brilliance

De zomer persoonlijkheid

Verfijnd, ambitieus, elegant. De zomer persoonlijkheid kenmerkt zich door romantiek, organisatievermogen en een sterke focus op detail.

Bedrijven met een zomer persoonlijkheid gebruiken zachte, delicate en gedempte kleuren. De kleuren zijn koel met een vleugje grijs. Kwaliteit is essentieel!

Brand voice: Afgemeten, verfijnd en formeel.

Uit: Brand Brilliance

De herfst persoonlijkheid

Gepassioneerd, ethisch en authentiek. De herfst persoonlijkheid kenmerkt zich door een sterke connectie met de natuur en het verleden. De kleuren zijn warm, intens, gedempt en degelijk.

Brand voice: Gepassioneerd, energiek, intelligent en spetterend.

Uit: Brand Brilliance

De winter persoonlijkheid

Een seizoen van extremen. Kernwoorden voor de winter persoonlijkheid zijn; luxieus, dramatisch, weelderig, geaard, beslissend, gedreven.

De kleuren zijn helder, intens en koel. Dit is het enige seizoen waar zwart in voor komt. Sterke kleuren gecombineerd met een sterke brand voice.

Uit: Brand Brilliance

En? Binnen welk seizoen past jouw bedrijf het beste?

Zoals ik al noemde bespreek ik aankomende weken op woensdag de seizoenen wat uitgebreider en ik begin aankomende week met de lente persoonlijkheid. Kun je niet wachten en heb je nu al vragen? Laat het mij gerust weten, ik help je graag!

 

Bronnen:

How to style your brand & Brand Brilliance, geschreven door Fiona Humberstone (echt, dit zijn mijn stijlbijbels. Als je meer wilt leren over de visuele uitstraling van jouw bedrijf, dan zijn deze boeken absoluut de moeite waard)

(www.thebrand-stylist.com)

Petra

Hi, mijn naam is Petra! Webdesigner, blogger, Turmeric Latte liefhebber en notebook verslaafde. Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een Turmeric Latte met twee teckels op mijn schoot.

Alle blogs