Type and press Enter.

De 5 meest voorkomende fouten op jouw website

Een eerste indruk maak je maar één keer. Als (online) ondernemer maak je jouw eerste indruk met jouw website, dat weten we allemaal. Binnen 8 seconden heeft jouw bezoeker bepaald of jij een juiste match bent of niet. Je bent het vast met me eens dat het hartstikke belangrijk is dat je in die 8 seconden de juiste doelgroep aanspreekt.
Vanaf het allereerste moment dat jouw ideale droomklant jouw website bezoekt, wil je dat ze denkt; yes, ik ben op de juiste plek terecht gekomen. Dit is dé perfecte match!
Laat ik je allereerst de volgende vraag stellen; wie is jouw ideale klant?
Wie hoop je met jouw bedrijf te bereiken? Wat zijn hun waarden? Waar geloven ze in? Wat voor verschil hoop jij te kunnen maken in hun leven? En wat voor gevoel wil je dat jouw ideale klant krijgt wanneer ze jouw website bezoekt?
If you want your business to succeed, you must learn to think and feel like your ideal customer.
Vandaag wil ik het met je hebben over de 5 meest voorkomende fouten op jouw website, hoe je dit kunt voorkomen of herstellen en ja, het heeft allemaal te maken met het bereiken van jouw ideale klant.

1 Een onpersoonlijke ‘over ons’ pagina

Het belangrijkste doel van jouw website is dat je connectie maakt met jouw ideale klant. De ‘over jou’ of ‘over ons’ pagina is dan ook de eerste pagina die een bezoeker van jouw website aanklikt. Wat kunnen ze hier over jou lezen? Is het een opsomming van alle opleidingen die je hebt gedaan (echt geloof me, niemand is hierin geïnteresseerd) en is het geschreven in de derde persoon?
‘Petra heeft Communicatie gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam en bouwt websites op maat voor kleine, online ondernemers.’
óf
‘Hi, mijn naam is Petra! Geboren en getogen in een klein dorp in Groningen, nu wonend in de middle of nowhere in Zweden. De meeste dagen vind je mij in legging en oversized sweater achter mijn laptop, genietend van een kop koffie met twee teckels op mijn schoot.’
Het doel van de ‘over jou’ pagina is dat jouw ideale klant jou als persoon leert kennen en niet als het bedrijf dat je runt. Je wilt dat mensen je gaan onthouden, dat je opvalt binnen jouw vakgebied, dat mensen een connectie voelen met jou als persoon.

Sta jij lachend op jouw website?

Dat brengt me op het tweede punt; een profielfoto. Heb jij een duidelijke profielfoto op de ‘over jou’ pagina staan? Eentje waarbij je lachend in de camera kijkt en bezoekers je als het ware in de ogen kunnen kijken? Dat is hoe er een connectie ontstaat.
Begrijp me niet verkeerd; ik zal nooit tegen je zeggen dat jouw hele site overladen moet zijn met foto’s van jezelf. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit perfect werkt om connectie te maken met jouw ideale klant, besef ik me ook dat jij je er misschien helemaal niet prettig bij voelt om heel veel van jezelf te laten zien (hierin kan ik je de hand schudden). Toch raad ik je aan om minstens één duidelijke foto op jouw website te zetten, zodat jouw ideale klant weet met wie ze te maken heeft.

2 Onduidelijke branding

Ik heb een haat-liefde verhouding met de term personal branding.
Waarom?
Aan de ene kant vind ik het als creatief webdesigner heel belangrijk dat je een bepaald gevoel uitstraalt – hoe wil je anders jouw ideale klant bereiken? Aan de andere kant vind ik dat personal branding te belangrijk wordt gemaakt. Je hoeft geen honderden euro’s te besteden aan een personal branding specialist, want weet je; jij bent al uniek.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat je nadenkt over de visuele uitstraling van jouw bedrijf. Wat wil je communiceren via jouw website? Dit vertaal je door  middel van kleuren en afbeeldingen, het lettertype dat je gebruikt en hoe je jouw klant als het ware door jouw website heen leidt.
Denk goed na over wat je wilt communiceren via jouw brand. Wat voor gevoel wil je dat jouw ideale klant krijgt wanneer ze jouw website bezoekt? En als je een idee hebt wat jouw branding is, wordt dit dan duidelijk gecommuniceerd op alle pagina’s van jouw website en eventueel jouw Social Media kanalen? Gebruik je overal hetzelfde logo, dezelfde kleuren, dezelfde lettertypes?
Confusion equals consumer doubt
Het doel is hier dat jouw ideale klant jouw website bezoekt en denkt; Yes, hier zit ik goed, jij bent de perfecte match voor mij!
 Je hoeft geen peperdure branding specialist in te huren, je moet alleen een duidelijk beeld hebben van waar je naartoe wilt met je bedrijf.

3 Kijken naar wat de concurrentie doet

Kijk naar de websites van 10 verschillende ondernemingen in jouw vakgebied en de kans is groot dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Bij een nieuw websiteontwerp (en dan maakt het niet uit of je het zelf doet of laat doen door een webdesigner) kijk je vaak naar wat de concurrent doet (en aanbiedt) en pas je jouw diensten en stijl hierop aan.
Ik zou je willen adviseren om inspiratie op te doen buiten jouw vakgebied. Want wat gebeurt er als jouw website er precies hetzelfde uitziet als die van de concurrentie? Als je niet onderscheidend bent en geen connectie maakt met jouw ideale klant?
Stel je jouw ideale klant voor wanneer ze op zoek is naar de diensten die jij aanbiedt:
Waarschijnlijk heeft ze 10 verschillende bedrijven gevonden die allemaal hetzelfde doen. Wat gaat ze doen als alles er hetzelfde uitziet? Prijzen vergelijken en kiezen voor de goedkoopste. En geloof me, dat is echt het laatste wat je wilt.
Als het aankomt op webdesign en de manier waarop jij je klanten aanspreekt, moet je niet bang zijn om er tussenuit te springen. Als jouw prijs het enige is waarop jij onderscheidend bent, dan smeek je er eigenlijk om dat jouw klant je selecteert op prijs.
Wil je dat?
Bij het ontwerp van mijn eigen website heb ik er juist voor gezorgd dat mijn branding onderscheidend is van alle andere webdesigners; ik doe niet wat iedereen doet, ga tegen de stroom in en zorg ervoor dat mijn website verrassend is, dat ik iets van waarde te bieden heb aan mijn ideale klant.
Ik schrijf niet over WordPress (zoals alle andere WordPress webdesigners doen), omdat ik dat hartstikke saai vind en ik niet kan geloven dat er iemand is die het leuk vindt om over WordPress trucjes te lezen (afgezien van de WordPress designers zelf en dit zijn niet mijn klanten).
Mijn ideale klant is iemand die een succesvolle onderneming wil starten, haar doelen wil behalen en dromen na wil jagen. Iemand die op een succesvolle manier online marketing in wil zetten, die zich niet wil laten afleiden door de concurrentie, maar haar eigen ding wil doen.
Dus kijk niet naar wat jouw concurrentie doet, maar denk aan jouw ideale klant. Schrijf geen moeilijke content die alleen jouw collega’s zouden begrijpen – schrijf zo dat je jouw ideale klant aanspreekt. Je bent hier niet om indruk te maken op jouw concurrentie – zij betalen jouw rekeningen niet. Zoek inspiratie buiten jouw vakgebied en vertaal dit naar jouw website.

4 De focus ligt op jou in plaats van jouw ideale klant

Natuurlijk is het belangrijk dat je op jouw website laat zien wat jij in huis hebt, wat jij zou kunnen betekenen voor jouw ideale klant. Echter, als je teveel focust op jezelf, kan het zomaar zijn dat je jouw ideale klant misloopt.
Beginnen de teksten op jouw website voornamelijk met ‘ik’?  Of benoem je concreet het probleem waar jouw ideale klant tegenaan loopt?
Klanten komen op jouw website, omdat ze op zoek zijn naar oplossingen. Welk probleem wil je oplossen voor jouw klant? Krijgt jouw ideale klant direct het gevoel; hey, ze praat tegen mij?
Hetzelfde geldt voor hoe gebruiksvriendelijk jouw website is ingericht. Is jouw navigatie helder? Is het in één oogopslag duidelijk wie je bent en wat je doet? Gebruik je geen ingewikkelde of zelfbedachte termen? Voor jou klinkt dit misschien hartstikke hip en vernieuwend, maar de kans is groot dat jouw ideale klant er helemaal niets van begrijpt.
Kijk eens naar jouw eigen website; ligt de focus voornamelijk op jou? Of ligt de focus op jouw ideale klant? Gaat het over wat jij te bieden hebt, of gaat het over het oplossen van een concreet probleem?

5 Het is niet duidelijk hoe contact op te nemen of in te schrijven voor de nieuwsbrief

Niets is voor een website bezoeker frustrerender dan te moeten zoeken naar een manier om contact op te nemen.
Is het voor de bezoekers van jouw website in één opslag duidelijk hoe ze contact met je kunnen opnemen? Maak je gebruik van een contactformulier en zo ja; is deze zo simpel mogelijk?
Werkt het contactformulier goed? Test dit regelmatig. Het laatste wat je wilt is dat een potentiële klant jou niet kan bereiken.
Als je geen contactformulier hebt, maak je dan gebruik van een zakelijk e-mailadres? En nee, een hotmail of gmail adres kan écht niet als je serieus genomen wilt worden.
Waar kunnen bezoekers zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Moeten ze ernaar zoeken? Staat het inschrijfformulier ergens verstopt in een sidebar of in de footer van jouw website?
Ga er nooit vanuit dat mensen het wel weten te vinden wanneer ze geïnteresseerd zijn. Een optie om in te schrijven voor jouw nieuwsbrief zou direct te zien moeten zijn, zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Je kunt hiervoor gebruik maken van pop-up, het inschrijfformulier verwerken in je menu, of het aanbieden van een freebie op jouw homepage.

Nog een laatste tip

Maak het voor jouw ideale klant zo gemakkelijk mogelijk. Eindig elke pagina op jouw website met een call to action.
Bijvoorbeeld een mogelijkheid om contact op te nemen, of een link naar jouw nieuwsbrief. Je kunt een freebie aanbieden, maar je kunt ook doorverwijzen naar andere pagina’s of blogs waarin ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Kijk nu eens kritisch naar jouw eigen website; wat zou je vandaag nog kunnen aanpassen om direct meer connectie te krijgen met jouw ideale klant?
Heel veel succes!

Misschien vind je dit ook interessant

Als je dit blog interessant vond, lees dan ook ‘Waarom Social media even een stapje terug moet doen op jouw website’ of download ‘Laat jij jouw website voor je werken? 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.’
En je weet het; sharing is caring!
Thanks!