Zo krijg jij je focus terug (en je taken afgerond)

Internet en Social Media zijn de grootste vijanden als het aankomt op het afronden van je taken. Waar je normaal gesproken 1 uur bezig bent met het afronden van een taak, doe je er nu vier uur over. Even snel dat WhatsApp berichtje beantwoorden (en dan ook gelijk maar even Facebook checken), iets opzoeken op je telefoon en afgeleid raken door de binnenkomende likes op je zojuist geplaatste Instagram post. Voor je het weet is er weer een half uur voorbij en ben je nog geen stap verder.

Train je focus

Voordat je met onderstaand stappenplan begint, vraag jezelf dan nog even af; waarom wil ik deze taak afgerond krijgen? Als het onderdeel is van één van je doelen, heb je als het goed is bepaald wat het uiteindelijke resultaat is van je doel, met andere woorden; waar doe je het voor? Zolang je dit niet helder hebt, is het nog een stuk lastiger om focus te blijven houden.

Bij het bereiken van je doelen is het vooral erg belangrijk dat je tot in detail weet wat je moet doen en hiervoor een duidelijke week-, en dagplanning maakt (meer hierover lees je in ‘One hour of planning saves you 10 hours of doing’).

Stappenplan voor meer focus

1 Kies een MIT (Most Important Task)

Als je ’s ochtends wakker wordt denk je als eerste (ja, voordat je je telefoon pakt) aan wat je moet doen die dag. Als het goed is heb je de avond van tevoren een planning gemaakt en heb je bepaald wat het belangrijkste is dat moet gebeuren. Deze taak is er altijd één die een groot verschil gaat maken in je werk/ leven – je Most Important Task. Let op: Dit kan NOOIT het checken van je e-mail zijn! Op deze taak ga jij je focussen. Het maakt niet uit dat er nog duizend andere dingen moeten gebeuren, dat komt later. Voor nu focus je je alleen op deze taak.

2 Focus je voor 15 minuten op deze taak

Ja, je leest het goed; maar 15 minuten. Als je je computer nodig hebt voor deze taak, zorg er dan voor dat al je browsertabs uitstaan, zodat je niet de neiging hebt om te switchen naar een ander tabblad. Zet een timer op 15 minuten en leg je telefoon daarna weg (ver weg) en zet je meldingen uit.

3 Je hebt twee keuzes

In deze 15 minuten werk je a) aan je taak of b) je doet niets. Je mag niet switchen naar iets anders (e-mail checken, berichtjes beantwoorden, Social Media checken, je bureau opruimen). Je werkt aan je Most Important Task of je doet helemaal niets. Weet je nog dat je bij stap twee dacht ‘maar 15 minuten?’ Geloof me, 15 minuten duren heel erg lang als je niets doet.

Twee weken lang doe je 1 focus sessie. Als dat goed gaat plak je er een tweede aan vast, met een break van 10 minuten tussen de twee powersessies. And so on.

Tips voor nóg meer focus

  • Zet je internet helemaal uit, tenzij je het nodig hebt voor je MIT, maar open dan alleen de tabbladen die je nodig hebt;
  • Als je internet uitstaat, hou dan pen en papier bij de hand. Als je een idee hebt, of iets op wilt zoeken, een taak die je moet onthouden – schrijf het op. Dit weerhoudt je ervan om tussen taken te switchen;
  • Streef niet naar perfectionisme. Op sommige dagen lukt het gewoon echt niet. Je hier zorgen over maken werkt contraproductief;
  • Als 15 minuten te lang is doe je het 10 minuten.

Je zult zien dat wanneer je je voor 15 minuten focust op een taak, en je hierbij niet laat afleiden door Social Media of internet, dat je veel productiever werkt. Besef je; dit is maar het begin. Na een tijdje lukt het je om powerblokken van anderhalf uur vol te maken, zonder dat je je laat afleiden door externe factoren. Maar begin gewoon klein. Laat je niet overweldigen door alle andere taken die nog op je liggen te wachten. Dat komt daarna. We kunnen maar één ding tegelijk doen en alle kleine beetjes helpen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *