One hour of planning can save you 10 hours of doing

De titel van dit blog is een quote van Dale Carnegie (1888-1955), een Amerikaanse schrijver (How To Win Friends and Influence People, 1936) en ontwikkelaar van beroemde cursussen in zelfverbetering.

Hoe zorg je er nu voor dat je productiever wordt door een goede planning te maken? Allereerst; in onze opinie betekent productiever zijn niet persé dat je meer moet doen in minder tijd, maar wel dat je je tijd besteed aan de dingen die voor jou belangrijk zijn. Elke week een planning maken kan je hierbij helpen. Als je de week begint zonder een duidelijk doel, merk je dat je veel minder gedaan krijgt; je bent sneller afgeleid, taken worden niet afgerond en vooruitgeschoven (uitstelgedrag) en datgene wat écht belangrijk voor je is, ja, daar kom je dus nooit aan toe.

Wij zijn dol op productiviteitsquotes (daarom vind je ze ook overal terug), maar laten we eerlijk zijn; ze veranderen niets aan wat jij doet in je dagelijkse leven en hoe je je tijd invult. Hetzelfde geldt voor productiviteitstools, zoals apps, to-do lijstjes en planners. Het vertelt je herhaaldelijk wat je wilt doen of zou moeten doen, maar niet wat je feitelijk doet. Komt er ooit een einde aan jouw to-do lijst? Precies.

Dit is hoe je het vanaf nu gaat doen

Elke zondagavond neem je een uur de tijd om alles op te schrijven wat je de aankomende week moet/ wilt doen. Dit kan van alles zijn; afspraken, boodschappen, huishouden en werk. Schrijf daarnaast op wat je bereikt hebt in de afgelopen week en waar je trots op bent. Schrijf ook op waar je nog niet aan toegekomen bent. Verdeel alles wat je opschrijft onder in categorieën. Wij maken gebruik van de volgende 6 categorieën:

  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Gezondheid & Sporten
  • Relaties
  • Carrière & Financiën
  • Omgeving
  • Vrije tijd & Hobby’s

Bijvoorbeeld: Het boek dat je uit wilt lezen zet je onder ‘Persoonlijke ontwikkeling’, bedden verschonen zet je onder ‘Omgeving’, het schrijven van een bedrijfsplan voor je eigen onderneming zet je onder ‘Carrière & Financiën’ en ga zo maar door.

Vervolgens stel je prioriteiten. Wat is voor jou het belangrijkste dat deze week gedaan moet worden? Als jouw doel 10 kilo afvallen is, dan zet je sporten op nummer 1. Als jouw doel is een boek schrijven, dan zet je ‘1 uur werken aan boek’ bovenaan je prioriteitenlijst. Kies altijd voor een actie die je dichter bij jouw doel brengt.

Trap niet in de valkuil van ‘eerst moet het huishouden gedaan zijn en dán ga ik werken aan mijn doel’. Nee. Begin altijd met wat voor jou het belangrijkste is. Dat huishouden doe je sowieso wel. Het zijn altijd de dingen die écht belangrijk voor je zijn die blijven liggen.

Onderstaande tips kunnen je helpen om meer uit je dag te halen

1 Begin elke dag met een definitief plan

Dus op zondagavond heb je opgeschreven wat er de aankomende week allemaal moet gebeuren. Elke avond plan je de dag die daarop volgt, zodat je op maandagochtend precies weet wat je moet doen. Als je nog geen ochtendroutine hebt, dan is dit een mooi moment om ermee te starten. Sta een half uur tot een uur eerder op en werk aan je doel (lees hier Waarom een dagroutine belangrijk is om je doelen te bereiken). Belangrijk hierbij is dat je je dag niet laat leiden door een ander. Voor je het weet sta je op, check je je email en ben je het volgende uur bezig met het reageren op andermans vragen en verzoeken.

2 Stap in de kracht van je doelen

Als je weet waarom je iets wilt doen, krijg je de juiste motivatie om alles op te pakken, hoe groot de taak ook is. Dit is waarom het zo belangrijk is om je doelen uit te schrijven (lees hierover meer in ons gratis E-book ‘Je doelen bereiken in 5 stappen’).

3 Stel prioriteiten

Wat is het belangrijkste op je actielijst? Denk hierbij niet aan een ander, maar aan jezelf. Wat zijn jouw doelen? Wat wil jij bereiken in je leven? Zet het werken aan wat voor jou belangrijk is altijd op nummer 1.

4 Plan tijdblokken in

Helemaal als je gebruik maakt van een ochtend-, en avondroutine, is het verstandig om tijdblokken in te plannen, maar ook op je werk is dit een must. Als je een tijd zet voor een bepaalde taak is het moeilijker om je te laten wegtrekken van je prioriteiten door een ander.

5 Gebruik de kracht van deadlines

De wet van Parkinson zegt: “Work tends to expand to fit the amount of time allotted to it”. Geef je jezelf een week om een bepaalde opdracht af te ronden? Dan is de kans groot dat je er de hele week de tijd voor neemt. Zeg je echter; ‘morgen om 16.00 moet het af zijn’, dan doe je er alles aan om het af te krijgen.

6 Verander gewoontes of patronen die niet relevant zijn aan je doelen

Waar spendeer jij je tijd aan? Scroll jij elke ochtend eerst een uur door je timeline op Instagram? Lees je ieder half uur alle updates op Facebook? Start jij de dag met het beantwoorden van e-mails? Helpt dit je om je doelen te bereiken?

7 Verspil geen tijd aan zorgen maken over dingen die je niet hebt gedaan

Focus op waar je naartoe gaat. Jezelf zorgen maken helpt je niet om je doelen te bereiken. Straf jezelf niet als je een keer de sportschool hebt overgeslagen, maar pak het gewoon weer op. Door jezelf naar beneden te praten (zie je wel, het lukt me toch nooit), zorg je er alleen maar voor dat je helemaal de handdoek in de ring gooit. Niet over nadenken, wat gebeurd is, is gebeurd. Morgen ga je gewoon weer.

8 Meet je vorderingen en vier je resultaten

Door je uiteindelijke doel op te breken in kleine tussendoelen, maak je het voor jezelf makkelijker om iets voor elkaar te krijgen. Beloon ook (juist!) die kleine tussenstappen. Dit zorgt ervoor dat je hersenen weten dat het leuk is om dingen voor elkaar te krijgen en aangezien de hersenen zich bewegen richting plezier, helpt het je om meer gedaan te krijgen in de toekomst.

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *