De belangrijkste lessen uit Eat that Frog

We lezen hier bij Studio Boerebach veel boeken. Soms komen we een boek tegen die we geweldig vinden van het begin tot het eind, maar het gebeurt ook heel vaak dat we hoge verwachtingen hebben en het dan toch heel erg tegenvalt. Zo ook met Eat that Frog van Brian Tracy. Brian Tracy is één van de bekendste productiviteitsguru’s en met dat beeld in mijn hoofd waren mijn verwachtingen van dit boek misschien iets te hoog gespannen.

De belangrijkste boodschap van Eat That Frog is dat je altijd moet beginnen met de belangrijkste taken, taken die een grote impact hebben op je leven wanneer ze afgerond zijn (de kikker). Deze boodschap komt dan ook in elk hoofdstuk terug, als ook de verwijzing naar het eten van een kikker. Wat me irriteerde aan het boek is dat op elke pagina drie keer hetzelfde wordt gezegd in iets andere bewoordingen. Natuurlijk stonden er ook wel wat wijze lessen in en deze heb ik voor je op een rijtje gezet:

Over de kern van het boek

“Onderzoek na onderzoek wijst uit: bij mensen die beter verdienen en sneller promotie maken springt de eigenschap ‘actiegericht’ eruit als het opvallendste en meest consistente gedragskenmerk. Succesvolle, effectieve mensen zijn mensen die meteen met hun belangrijkste taken aan de slag gaan en zich aanwennen om consequent en doelgericht door te werken tot die taken af zijn.”

“De gewoonte om met het belangrijkste te beginnen en door te werken tot het af is heeft een direct en duurzaam rendement. Je brein is zo geprogrammeerd dat het voltooien van een taak een positief gevoel geeft. Je wordt er gelukkig van. En zelfverzekerd.”

“Het voltooien van een belangrijke taak triggert de afgifte van endorfine in de hersenen. Endorfine werkt als een natuurlijke roes, en die endorfineroes na het afwerken van een taak maakt dat je je positiever, innemender en creatiever voelt en beter in je vel zit.”

Over doelen stellen

“Om doelgericht en geconcentreerd te leren werken heb je drie eigenschappen nodig, die alle drie aan te leren zijn; besluitvaardigheid, discipline en vastberadenheid. Ten eerste neem je het besluit om er een gewoonte van te maken om je taken van het begin tot het eind te doen. Ten tweede breng je de discipline op om de principes die je gaat aanleren steeds te blijven oefenen tot ze een automatisme worden. En ten derde doe je dat vastberaden, tot de gewoonte erin zit en een permanent onderdeel van je persoonlijkheid is geworden.”

“Hoe duidelijker je weet wat je wilt en welke stappen je daarvoor moet nemen, des te gemakkelijker is het om je uitstelgedrag te overwinnen. Een belangrijke oorzaak van uitstelgedrag en gebrek aan motivatie is vaagheid, verwarring en onduidelijkheid over wat je aan het doen bent, en in welke volgorde of waarom.

Stap 1: Bepaal precies wat je wilt

Stap 2: Schrijf het op

Stap 3: Stel een deadline aan je doel

Stap 4: Maak een lijst van alles wat je kunt bedenken dat je moet doen om je doel te bereiken

Stap 5: Organiseer je lijst tot een plan

Stap 6: Begin met de uitvoering van je plan

Stap 7: Neem je voor om elke dag iets te doen wat je dichter bij je hoofddoel brengt

“Helder uitgeschreven doelen hebben een geweldig effect op je manier van denken. Ze werken motiverend en zetten je aan tot actie. Ze stimuleren je creativiteit, geven je energie en zijn een fantastisch wapen tegen uitstelgedrag. “

“Evalueer je doelen dagelijks. Begin elke ochtend meteen met de belangrijkste taak die je kunt afwerken om je belangrijkste doel van dit moment te bereiken.”

Over plannen

“Het goede nieuws is dat je met elke minuut plannen zeker tien minuten bespaart bij de uitvoering. Ja, echt, het kost maar tien minuten tot een kwartier om je dag te plannen, maar die bescheiden tijdsindeling bespaart je zo’n twee uur aan verspilde tijd en moeite. Misschien heb je weleens gehoord van de Six P Formula: Proper Prior Planning Prevents Poor Performance. Oftewel; goede planning vooraf voorkomt slechte prestaties. “

“Maak je lijst de avond voor de volgende werkdag. Hoe meer tijd je steekt in vooraf lijstjes maken van alles wat je moet doen, hoe effectiever en efficiënter je wordt.”

“Het Pareto-principe stelt dat 20% van je activiteiten leidt tot 80% van je resultaten. Eén item op je takenlijst kan meer waarde hebben dan alle negen andere bij elkaar. Kun je raden welke taak de gemiddelde mens het meest geneigd is voor zich uit te schuiven? Ja, het is helaas inderdaad een feit; de meeste mensen stellen de top 10 of 20 op hun takenlijst uit; de taken met de meeste waarde en het meeste belang, de paar ‘cruciale’. In plaats daarvan zijn ze druk in de weer met de minst belangrijke 80%, de ‘vele triviale’, die heel weinig bijdragen aan het resultaat.”

“Vaak zie je dat mensen de hele dag druk bezig zijn, terwijl er toch maar weinig uit hun vingers komt. De oorzaak daarvan is vrijwel altijd dat ze met taken bezig zijn die weinig toevoegen, en de paar taken uitstellen, die als ze ze snel en goed zouden afwerken, echt verschil zouden maken voor hin organisatie en carrière.”

Over uitstelgedrag

“Je kunt niet alles doen wat je moet doen. Je zult altijd iets moeten uitstellen. Schuif activiteiten die weinig bijdragen aan je leven voor je uit, besteed ze uit, delegeer ze en elimineer ze.”

“Eén van de beste manieren om uitstelgedrag tegen te gaan en in minder tijd meer gedaan te krijgen is om alles wat je nodig hebt van tevoren klaar te leggen.”

“Begin met het leegruimen van je bureau of tafel, zodat je maar één taak voor je hebt. Zet desnoods al het overbodige op de grond of op een andere tafel. Verzamel alle informatie, verslagen, gegevens, papieren en spullen die je voor je klus nodig hebt. Hou ze bij de hand, zodat je er zonder op te staan bij kunt.”

“Hoe schoner en opgeruimder je bureau is voordat je begint, des te makkelijker is het om aan te pakken en door te pakken.”

“Eén van de beste manieren om uitstelgedrag te voorkomen is door die enorme berg werk op te delen in hapklare brokken. Zoals Lao-Tse schreef: ‘Ook een reis van duizend mijl begint met één enkele stap’. Dat is een fantastische strategie om uitstelgedrag tegen te gaan en in minder tijd meer gedaan te krijgen.”

“Een belangrijke reden voor uitstelgedrag is denken dat je tekortschiet, gebrek aan zelfvertrouwen, niet goed zijn in een essentieel onderdeel van een taak. Als je jezelf op één vlak zwak of niet goed genoeg vindt, is dat al genoeg om als een berg tegen een taak op te zien en er dus maar niet aan te beginnen.”

“Laat je niet belemmeren door een zwak punt of gebrek aan vaardigheid op een bepaald gebied. Alles is te leren en wat anderen geleerd hebben, kun jij ook leren.”

Over obstakels

“Tussen waar je nu bent en het doel dat je wilt bereiken ligt één groot obstakel dat overwonnen moet worden. Aan jou de taak dat obstakel helder te benoemen. Wat belemmert jou?”

“De 80/20 regel is ook van toepassing op de obstakels in je leven en je werk. Dat wil zeggen; 80% van de obstakels, de factoren die je belemmeren, is intern. Ze zitten in jezelf – in je eigenschappen, vaardigheden, gewoonten, disciplines of competenties. Slechts 20% van de beperkende factoren is extern.”

“Succesvolle mensen stellen vóór het analyseren van obstakels zichzelf altijd de volgende vraag: ‘Wat is er aan mij dat me tegenhoudt?’ Ze nemen de volledige verantwoordelijkheid voor hun leven en zoeken de oorzaak van én de remedie voor hun problemen bij zichzelf.”

Over motivatie

“Om je volledig potentieel te realiseren moet je er een gewoonte van maken om jezelf te pushen en niet te wachten tot een ander dat doet.”

“Een van de beste manieren om uitstelgedrag tegen te gaan is door te doen alsof je maar één dag hebt om je belangrijkste klussen af te krijgen.”

“Succesvolle mensen pushen zichzelf voortdurend om op hoog niveau te presteren. Onsuccesvolle mensen hebben supervisie en druk van anderen nodig.”

“Je emoties, positief of negatief, worden grotendeels bepaald door hoe je jezelf van moment tot moment toespreekt. Niet wat je overkomt, maar hoe je interpreteert wat je overkomt bepaalt hoe jij je voelt. Jouw versie van de gebeurtenissen bepaalt grotendeels of je je erdoor laat motiveren of demotiveren, of ze je oppeppen of juist niet.”

“Je laat je stemming of emoties niet meer beïnvloeden door de onvermijdelijke problemen en tegenslagen van alledag.”

“Hoe je je ook voelt, wat er momenteel ook in je leven speelt, kies ervoor om vrolijk en positief te blijven. Zoals Viktor Frankl schrijft in zijn monumentale boek Man’s search for Meaning: ‘De laatste vrijheid die de mens heeft is dat hij zelf bepaalt hoe hij op bepaalde omstandigheden reageert.’ Zeur niet over je problemen. Houd ze voor je. Zoals de spreker en humorist Ed Foreman zegt: ‘Deel nooit je problemen met anderen, want 80% van de mensen boeit het sowieso niet, en de overige 20% is stiekem blij dat je ze hebt.’

Over Social Media en internetverslaving

“Laat je niet gijzelen door je smartphone. Koppel jezelf los van je computer. Cancel je abonnement op elke nutteloze nieuwsbrief. Installeer een automatisch antwoord met de tekst: ‘Ik check tweemaal daags mijn email. Ik zal zo snel mogelijk reageren. Als het absoluut niet kan wachten, ben ik op dit nummer bereikbaar.’

“Een journalist van het tijdschrift Fortune schreef ooit dat toen hij na twee weken vakantie weer op zijn werk kwam, zijn inbox uitpuilde met 700 emails. Het zou hem een week kosten die allemaal door te werken, wat betekende dat hij niet toekwam aan alle andere projecten die op hem lagen te wachten. Voor het eerst van zijn leven haalde hij diep adem en drukte op ‘alles verwijderen’. Weg waren al die 700 mailtjes. Daarna ging hij aan de slag met de projecten die belangrijk waren voor hem en zijn organisatie. Hij zei er dit over: ‘Ik besefte dat als iemand me een e-mail stuurt, dat niet betekent dat hij recht heeft op een deel van mijn tijd, dat ik hem een antwoord verplicht ben, nu of wanneer dan ook. Bovendien bedacht ik; als een bericht echt belangrijk is, sturen ze het nog wel een keer. En dat gebeurde ook.’

“Uit recent onderzoek blijkt dat doorlopend reageren op mailtjes, telefoontjes en appjes een negatief effect heeft op je hersenwerking; het verkort je aandachtsboog en maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk om je taken waar je toekomst en je succes van afhangen af te krijgen.”

“Als je bij het opstaan je berichten checkt, of als je reageert op het piepje of gekwetter dat een binnengekomen bericht aangeeft, geven je hersenen een stootje dopamine af. Dat stootje geeft een aangename buzz, een miniroes. Het prikkelt je nieuwsgierigheid, waardoor je meteen reageert. Je vergeet onmiddellijk wat je aan het doen was en richt al je aandacht op dat nieuwe bericht.”

“Als je de dag al begint met een paar stootjes dopamine, getriggerd door dat e-mail of WhatsApp geluidje, zul je de grootste moeite hebben om je de rest van de dag op je belangrijkste taken te concentreren.” Lees hier ook: Met dit stappenplan krijg jij je focus terug (en je taken afgerond)

“Na een internet onderbreking duurt het ongeveer een kwartier voordat je weer volledig op je taak geconcentreerd bent. Dat is precies de reden waarom zoveel mensen tegenwoordig alleen maar harder werken, waarbij ze de hele dag hun aandacht van hun werk naar hun smartphone verplaatsen en weer terug, en steeds minder voor elkaar krijgen. En meer fouten maken.”

Over tijdblokken

“Om werken in specifieke tijdblokken effectief te laten zijn, moet je het volgende doen. Plan je dag vooruit en reserveer een vast moment voor een specifieke activiteit of taak. Maak werkafspraken met jezelf en dwing jezelf om je eraan te houden. Leg tijdvakken vast van een half uur, een uur en anderhalf uur om belangrijke klussen aan te pakken en af te maken. Super productieve mensen delen hun werkdag op in tijdblokken voor specifieke activiteiten. Op die manier worden ze productiever en komt er uiteindelijk twee, drie, vijf keer zoveel uit hun vingers als bij de gemiddelde mens.”

Dit waren wat mij betreft de belangrijkste stukken uit het boek. Wil je Eat That Frog alsnog lezen, dan kun je het boek hier bestellen (dit is geen affiliate link).

Foto: Nordic Copper Design

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *